Offroad Gateway

JeepSpeed Project 2005
Publikováno: Pondělí, 16.05. 2005 - 00:50:59
Téma: Technika


S blížící se 24ti hodinovkou se blíží i dokončení našeho letošního projektu: JeepSpeed 2005. 'Našeho' znamená mezinárodního teamu vytvořenému při sdružení Bohemia Off-road (provozovatel www.offroad.cz) za účelem postravení 'JeepSpeeda'. Podrobnosti najdete před 24kou na startovní listině. ;-) JeepSpeed je vozítko pocházející z čtyřlitrového třídveřového XJčka s pár nevýraznými, leč podstatnými úpravami. Pokud vás projekt zaujal, tak můžete jednak kliknout na 'více' a přečíst s celý článek a jednak přijet fandit příští týden do Dobřan. A pokud ještě k tomu máte XJčko, tak jste zváni dvakrát. ;-)



JeepSpeed vzniká poměrně rychle. Představa na začátku byla dost jasná - postavit XJčko, které by relativně ve zdraví přežilo 24ti hodinovku - tj. dojelo do cíle, pokud možno na nějaké rozumné pozici. Potřebné úpravy byly dobře známy předem, nicméně spoustu se jich 'vyvrbilo' samozřejmě až při realizaci projektu. Takže kdybyste se do něčeho podobného chtěli pustit, neváhejte se zeptat - zkušeností máme zatím spoustu. Jak moc užitečné jsou, to by se mělo vyjasnit po 24ce...



Začátek vypadal hodně jednoduše - dohodli jsme se, že nejvhodnější bude lehčí třídveřová kastle, samozřejmě s řadovým čtyřlitrovým šestiválcem (nejsolidnější dostupný agregát), čtyřstupňovou automatickou převodovkou AW4 a přídavnou převodovkou CommandTrac (bez mezinápravového diferenciálu). Teď už jen takovou káru sehnat... Pohoda. Někdy si to zkuste. Většina třídveřáků je s manuální převodovkou, nebo jsou to 'ropáci' a nejvíc je jich k mání, když sháníte něco 'trošku jiného'. Prostě Murphyho zákony platí vždy a všude. ;-) Po dlouhém shánění, lovení na netu a dohadech jsme nakonec realizovali akci typu 'kulový blesk' a získali opravdu třídveřový čtyřlitr automat, takový, jaký jsme chtěli.



Měl vpředu standardní jeepáckou nápravu Dana 30 a vzadu Dana 35 C non C-clip s převodem v diferenciálech 3.73. Předek relativně OK, když se do nápravy Dana 30 dají solidní kříže a ABSkové poloosy, vydrží toho hodně (33"ky relativně v pohodě), ale strach nám naháněla hlavně zadní Dana 35, která je opravdovou slabinou většiny Jeepů. Přestože pojedeme na 31"kách pneu, rozhodli jsme se dát dozadu přeci jen o dost silnější nápravu Chrysler 8.25" s 29 drážkami na poloosách, která se občas do XJček dávala a nechat 35ku jako náhradní. Převody 3.73 jsme se rozhodli vyměnit za podstatně pomalejší poměr - 4.56 (Yukon gears), samozřejmě do všech tří náprav. Stalo se - fotek je spoustu, z výměny převodů bude článeček. Jen nevím kdy. ;-) A když už jsme u náprav, tak by se slušelo zmínit, že zadní náprava Ch8.25 dostala kotoučové brzdy (Navajo Trail) - pěkná a praktická úprava, jen co je pravda! ;-)



JeepSpeed dostal taky 3.5" lift podvozku Navajo Trail, sestávající s delších pružin a delších předních spodních ramen. Listy jsou prozatím IronMan, ale jsou dost tvrdé - přeci jen je IronMan podvozek spíš pracovní, než závodní. ;-) Uvidíme, jak se osvědčí. Máme v zásobě jiné houpačky i jiné listy, tak se můžeme pružně přizpůsobit situaci.



Pokusím se nastínit i další úpravy, ale asi nebudou všechny. ;-) Velkou otázkou zůstávalo palivo. Čtyřlitr jede pěkně, jen je potřeba ho živit. Seriová nádrž je na necelých 80 litrů, tak jsme přidali ještě jednu 'závodní' s rychloplněním a ejhle - u pumpy nestačí na plnou 4.000,- Kč. Ostřikovače taky dostaly podstatně větší nádobu a zdvojené motorky. Chladič chladící kapaliny přišel dozadu, ale jede jako přídavný - vpředu pořád ještě zůstal originál. Chlazení převodovkového oleje zajišťuje také podstatně větší chladič, než je seriový a je také ponechán napospas 'humusu' přicházejícímu zpředu. Zadní nárazník byl odstraněn a místo něj jsou dvě poměrně elegantní kulatiny - musíte uznat, že má něco do sebe. ;-) K přednímu nárazníku ještě přibude ochranný rám s minimálně dvěma prima vychytávkami, nechte se překvapit. Světelná rampa je na 24ti hodinovce nutností - 4 halogeny se budou snažit dělat den i v noci.



Samozřejmostí jsou sportovní sedačky, čtyřbodové pásy, hasičáky, vnitřní rám, zdvojené ovládání všech podstatných prvků a jejich umístění před spolujezdce, odpojovače baterie (venku i vevnitř). Ostatně, většina z posledně jmenovaných věcí je v podmínkách přijetí vozidla do závodu.

Nechám už básnění o tom, co všechno jsme na JeepSpeedu udělali a neudělali - přijeďte se podívat na 24ti hodinovku do Dobřan, jak bude šlapat. Počítáme s pořádnou podporou, vždyť jeepařů je už dneska docela dost, ne? ;-) Tak se koukejte ukázat! Ať 24ka nepatří pořád 'jen' toykařům. ;-)

Dotazy, komentáře, připomínky i pomoc jednoznačně vítány, ozvěte se - jakkoliv. Těšíme se samozřejmě i na komentáře! Mějte se krásně a držte nám palce už teď - potřebujeme to. ;-)

Větší obrázky hledejte v galerii... 24hours, JeepSpeed Project 2005



Tento článek si můžete přečíst na webu Offroad Gateway
http://www.offroad.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=364