Offroad Gateway

AVM volnoběžky pro Suzuki Samurai
Publikováno: Úterý, 02.08. 2005 - 01:28:51
Téma: Technika


Volnoběžky AVM si u nás pomalu, ale jistě budují silnou pozici mezi 4x4 'aftermarket' produkty. Zejména Patrolisti si je zatím nemohou vynachválit a houfně je mění za originální automatické, které se prostě po čase 'ocvakají' a odeberou do věčných lovišť. Brazilská továrna AVM ale nedělá volnoběžky jen pro Paroly a tak jsme se po dohodě s dovozcem - firmou ATS Svárov - rozhodli vyzkoušet sadu manuálních volnoběžek AVM pro Suzuki Samurai.



Náš testovací Samurai byl osazen pevnými, tzn. neodpojitelnými náboji, což v důsledku znamená, že se na předku točí za jízdy se zadním pohonem všechno až do rozvodovky. Poloosy, diferák, kardan... Pokud namontujete dopředu volnoběžky, budou se při jízdě 'na zadek' vpředu točit opravdu jen kola. Poloosy, diferenciál i kardan budou 'odpočívat v pokoji'. Tím nejen že ušetříte pár korun na palivu, protože pohyb vozidla vpřed bude bude bržďěn méně součástkami, ale také se zbavíte potenciálního zdroje vibrací - u malého vozu na listových pružinách, jako je Susuki Samurai, dost výrazného. Upřímně řečeno, náš testovací Samurai se klepal a hučel v rychlosti kolem sedmdesátky tak, že se s ním prostě muselo jezdit buď 60, nebo 80. Teď už - díky AVMkům - neklepe a nehučí... ;-)



Montáž volnoběžek zvládne průměrně inteligentní cvičená opice s vhodným nářadím za půl hodiny. Vhodné nářadí představuje konkrétné pro montáž na Samuraie škoubovák plochý a křížový (ty se hodí vždycky, minimálně jako páčidla), dvanáctku oříšek, nebo alespoň očko, nebo plochý klíč - ožvýkáte vnější šrouby snad jen sami sobě, kleště na ségrovky (jedna je na poloose) a BFH (BFH=honě velká palice; ta je potřeba vždycky, pro jistotu, kdyby se něco nedařilo). Odmontujete původní pevný náboj a namontujete volnoběžku s přecvakávacím mechanismem. Zní to jednoduše, vypadá to jednoduše, a dokonce - překvapivě - to je jednoduché.



Až AVMka namontujete, přecvakněte mechanismus do polohy FREE a můžete vyrazit na silnici testovat, jestli jsou volnoběžky při volné jízdě po silnici znát. Až se na vlastní kůži přesvědčíte, že jsou, vyražte do terénu. Nezapomeňte obě(!) přecvaknout do režimu 4x4, jinak vás bude čekat nemilé překvapení 'bezmocného dvoukolkáře'. ;-) A tady se dostáváme k jediné nevýhodě manuálních volnoběžek - při jejich ovládání je třeba vystoupit z auta. Vlastnost pro 'lemry' samozřejmě nevítaná, nicméně vlastnost ve světě 4x4 žádaná a normální. Podívejte se po v terénu používaných vozech - automatické volnoběžky na nich nenajdete. A když, tak napevno zavařené. ;-)



Náš testovací Samík jezdí s volnoběžkami AVM zhruba dva měsíce - bez nejmenších problémů. Má lehonce větší kola, než jsou seriová a jezdí běžný terén - lesní a polní cesty, bláto, písek, šotolina. Nic extra náročného, ale taky žádný 'čajíček'... ;-)



Pokud o volnoběžky budete mít zájem, zkuste shop, nebo přímo dovozce - ceny jsou stejné. ;-)




luke





Tento článek si můžete přečíst na webu Offroad Gateway
http://www.offroad.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=384