Offroad Gateway

Suzuki Samurai 3.5" Calmini Suspension Lift
Publikováno: Středa, 28.03. 2007 - 11:35:00
Téma: Technika


Nedávno jsem přemýšlel, co udělat se Samíčkem (SJ413 '93 EFI), který je sice shnilý jak jablka na Calvádos, skáče při jízdě jako koza a ještě u toho trochu hučí, ale je potřeba na cestování na chalupu (na závěr cca tři kilometry polní/lesní cesta) a ježdění 'pro dřevo' a který motoricky šlape jako hodinky. Většina hučení šla odstranit změnou pneumatik (taré BGF Trailmaker za novější BFG Trailmaker) a výměnou alespoň hlavních ložisek převodovky (už mám vyhlídnutou sadičku na výměnu všech ložisek převodovky), rez šla odstranit obnovou karoserie (proto je tak flekatej, lak je 'na cestě' ;) ), no a na podvozek jsem před nedávnem objevil řešení, které mi přišlo nejrozumnější - sadu Calmini 3.5" Suspension Lift. Tak jsem po něm sáhl a o jednom z minulých víkendů se na to na chalupě vrhl...



Podvozek dorazil ve čtyřech bednách. Resp. spíš v pěti, protože jsem prozíravě sáhl i po nové sadě tlumiče řízení. Čtvero listových per, čtyři tlumiče + tlumič řízení a všechno 'smetí' okolo. Houpačky, držáky, pytlíčky se šrouby, polyuretanovými a kovovými pouzdry, samolepkami a samozřejmě s návodem, jak to všechno dát dokupy.



Vše jsem v pátek večer vysypal na hromadu v 'zahradní kůlně' na chalupě, připravil do ní i Samíka a šel se na to vyspat. Když jsem se vyspal dostatečně, naobědval a zamával mláděti, které šlo po O. spinkat, vrhl jsem se do úprav. Začal jsem - v rozporu s návodem, který jsem četl daleko později - od zadní nápravy. Oddělit nápravu od lisťáků šlo poměrně slušně, při sundavání třmenů, kterými drží náprava u lisťáků velmi doporučuji aplikaci nějakého přípravku uvolňující rez - samozřejmě po důkladném očištění čouhajících závitů dráťákem. To pochopitelně platí i pro všechna další rozebíraná šroubová spojení, pokud nemáte ambice všechno řezat flexou. Všechny šrouby, co nešly povolit, jsem bral zpočátku 'trhačkou', prodlouženou o násadu z Hi-Liftu. Pak už stačila ráčna a občas přimazat. Poměrně úspěch na 'starýho zrezlýho japonce'. Se šroubováním jsem ztroskotal jen na předním uložení zadních listů - šroub byl na obou stranách neoddělitelně spojen s gumovým pouzdrem lisťáku a tak jsem musel brousit flexou na třech místech - jednu hlavu šroubu jsem ukroutil již zmíněnou trhačkou.



Pro montáž zadních listů stačí zvednout vždy jedna strana vozu. Nezapomínejte při tom na bezpečnost a nenechte na sebe Samíka spadnout! Má sice 'pár kilo', ale když pak působí přes plochu třeba brzdového bubnu na vaši nohu, myslím, že se těch pár kilo dokáže pořádně pronést. Myslete i na to, že musíte podložit jednak rám a jednak nápravu, abyste mohli starý list vyndat a nový namontovat. Připomínám, že Samík má origoš listy pod nápravou (nebo nápravu na listech, jak chcete). Zmiňovaná sada není určena pro montáž náprav pod listy, i když i takové sady existují. Osobně je moc nedoporučuju, rozhodně ne s originálními pružinami - zejména z důvodu, kterému se říká 'axle wrap', ale o tom asi až jindy.



Takže: zvedl jsem jednu stranu Samíka, sundal kolo, tlumič, povolil Učkové třmeny držící nápravu u listu, podložil nápravu, povolil šrouby na zadní houpačce listu, odřízl obě strany šroubu listu předního a vykroutil list ven. Zní to jednoduše a ono to i vcelku jednoduché je. ;) Pak jsem vzal nový list, přidělal ho vpředu přiloženým novým šroubem (u Calmini fakt vědí, co budete muset uříznout a co je reálné znovu použít!), vzadu na novou zadní houpačku (všimněte si na fotce rozdílu v kvalitě a zpracování!), spustil nápravu na list a zjistil, že 'placka', do které se šroubují Učkové třmeny, má centrální díru moc malou na centrální matici zajišťující šroub spojující listy. Neměl jsem po ruce patřičný vrták a tak to za zlomek času spravil kulatý pilník. Dotáhl jsem třmeny (použil jsem stejné, i když nové se samozřejmě dají k sadě objednat nové), přidělal tlumič, nasadil kolo - a jedna strana zadní části Samíka byla 'nahoře'. Druhá šla podobně, jen podstatně rychleji - měl jsem už vybrané příslušné nářadí a věděl, kam sáhnout dříve a kam později.



Takže zadek poměrně bez větších problémů a starostí. Nutno podotknout, že odpoledne mi chvíli pomáhalo mládě, takže se výrazně zkrátil čas montáže. ;) Na druhou stranu ho to nebavilo moc dlouho, takže jsme pak odpo dělali něco úplně jinýho a to zas dobu montáže trochu protáhlo. ;)) Vpodstatě jsem začal zadní nápravu dodělávat až když šel Bob spát a protáhl jsem to kousek přes půlnoc. No dobře, tak hoďku a půl přes půlnoc.



V neděli ráno jsem Samíka v kůlně otočil a hurá na předek. Bylo vcelku hnusně - většinou pršelo, takže mládě mi pomáhalo daleko víc. Myslel jsem, že už mám montáž našláplou a že to bude to samé, co zadek, ale to jsem se trochu spletl. Vpředu je malá komplikace. Po sundání předního nárazníku (a v mém případě po odřezání zbytků uchycení rámu) je potřeba namontovat místo předních houpaček dvě speciální 'věže', které se stávají pevným bodem pro uchycení předních listů a přesouvají dozadu houpačky, v originále poměrně nešťastně umístěné vpředu.



...tady bych se zastavil, protože když nad tím popřemýšlíte, je to podle mě konstrukčně docela slušná 'nevychytávka', nechat listy houpat vpředu. Při křížení se pak Samíček musí logicky 'zapichovat' do terénu, který má překonat, nehledě na z mého hlediska nevhodné namáhání předního kardanu. Každopádně jejich přesunutím vzad se jízdní vlastnosti Samíka dramaticky zlepšily! Samozřejmě je nutno odečíst účinek nových listů, tlumičů, všech uložení apod., ale stejně... Prostě super nápad! ;)



Jo - ta malá komplikace - předek prostě musíte zvednout celý, protože mezi oběma 'věžemi' je rozpěrná příčka a protože je vhodné umístit ji ještě před zatížením vozu, musíte montovat obě věže naráz, takže musíte demontovat obě přední houpačky a tudíž předtím sundat na obou stranách třmeny náprav a tudíž... Sakra jestli vám to nedochází, tak to prostě vemte jako fakt, nebo to vůbec nedělejte. ;))) Pozor na nápravu, bude se vám po uvolnění z obou listů mrskat volně pod autem. Umístěte si ji nějak šikovně, ať vám nespadne a neutrháte si brdové hadičky. Já ji měl vybalancovanou na dvou heverech a třech špalkách, ale to po osobní zkušenosti rozhodně nedoporučuju! ;)



OK, takže tlumiče jsou dole, třmeny držící nápravu na listech jsou sundány, náprava vyvážena po autem, přední houpačky jsou odstaněny, přední 'věže' jsou pevně uloženy (drží dvěma šrouby v rámu a kovovými pouzdry sedí v původním umístění houpaček) a zpevňující příčka je na svém místě, tak můžeme pokračovat. Zadní uložení předních lisťáků mi nedělalo problémy a šlo v pohodě rozebrat. Takže přední listy byly venku relativně v pohodě a montáž nových byla (po vypilování větších centrovacích děr do placek držících listy) už hračkou, a to včetně montáže zadních houpaček a tlumičů.



Nezapomeňte namontovat přiložené hranoly pro prodloužení dorazů nápravy - jejich absence může nový podvozek vašeho Samíka poslat hodně rychle 'do kopru' a to byste, počítám, byli neradi. Přední hranol se našroubuje mezi původní doraz a karoserii pomocí přiložených šroubů. Vzadu je gumový doraz umístěn na nápravě, tekže hranol musí přijít na patřičnou plochu rámu, kam je ho potřeba buď navrtat a přišroubovat, nebo jednodušeji přivařit.



Páka řízení byla trochu oříškem. Ještě jsem neviděl, že by ji někdo někdy sundal jinak, než flexou. Samozřejmě jsem to zkusil, dokonce jsem i dostatečně dopředu aplikoval dráťák i odrezovač/uvolňovač a vybavil jsem se i stahovákem, ale nedopadlo to nejlépe. Stahovák letěl během relativně krátké doby obloukem někam mezi opodál uskladněné dřevo a ke slovu přišel malý řezací kotouč, flexa a chirurgická práce. Nakonec se na tři řezy, kdy už byla více než polovina tisícihranu staré páky řízení pryč, zadařilo a po řádné ráně řádným kladivem šla páka dolů. Montáž delší a připojení řízení už bylo dílem okamžiku. Po zásahu do řízení mi zůstal trochu nakřivo volant, který asi jde srovnat jen přesazením, ale to nechám až po 'zajetí' a dotažení podvozku a po seřízení geometrie.



...a zbyl mi ještě jeden pytlíček z celé sady - podložka mezi kardan a rozvodovku. Jízdu bez ní bych neriskoval, jednak kvůli změně polohy i chování přední nápravy vůči rámu/kastli a jednak vzhledem k tomu, že když takovou podložku do sady dávají, tak určitě vědí proč. ;) Její montáž je docela jednoduchá. Nechal jsem si Samíka na kolech, zablokoval ho proti posunutí (přímo pod koly), zařadil neutrál na přídavné převodovce, plácl s sebou na zem s patřičnými klíči a za chvíli bylo hotovo. Šrouby na přírubě šly docela slušně povolit (kartáč/odrezovací a mazací sajrajt), podložka se vešla krásně a diky novému spojovacímu materiálu šla i dobře namontovat.



Na závěr mi zbyla montáž tlumiče řízení. Ten experti u Calmini řeší poměrně univerzálně - montáží třmenu s patkou pro uchycení tlumiče na nápravu a montáží dvou menších třmínků s patkou na tyč řízení. Tlumič tak můžete umístit relativně kamkoliv na káru s tuhou přední nápravou (tyče řízení mají snad všechny). Jen jejte pozor, aby tlumič pracoval ve správné poloze - tj. aby se pístnice vysouvala alespoň trochu dokopce. Mě se to, myslím, povedlo a tlumič tlumí jak o život. ;)



Ještě jsem udělal v originál předním nárazníku flexou místo na dvě nové přední 'věže' držící lisťáky a v neděli po O. bylo hotovo. Samíček se začal v terénu chovat výrazně lépe a na silnici je prý také daleko stabilnější - přestože jsem prozatím nechal odmontovaný stabilizátor, který má vymačkané silentbloky a nové musím nejdříve sehnat. Uvidím dále, ale neočekávám žádný zásadní problém.



Celkem hodnotím úpravu jako poměrně jednoduchou s výrazně pozitivním výsledkem. Montáž se všemi přiloženými potřebnostmi super, logická a jasná, nové díly kvalitně a přesně zpracované, pasující na svá místa s dokonalou přesností. Už jsem pár sad viděl, ale téhle se zatím žádná nevyrovná ani precizností, ani komplexností. Počítám, že pro dva lidi s heverem je to montáž tak na pět, šest hodin.



Na sadu i na další vychytávky od Calmini mrkněte do shopu (shop.offroad.cz) a pokud vás něco zaujme, neváhejte a ptejte se, nebo rovnou objednávejte. ;) Od teďka platí, že na Samíčka už seženu také cokoliv. ;)



luky



PS: Další úpravou Samíčka bude montáž kompletní sady řízení Calmini - vypadá moc dobře a klouby v ní obsažené snad něco vydrží. Navíc je štelovací a nebudu muset přesazovat volant, abych ho zase srovnal do správné 'nulové' polohy. ;)



PPS: Pokud někdo budete mít zájem o kompletní starý podvozek, tak je k dispozici. Stačí se ozvat, na ceně se už asi nějak domluvíme. ;)



PPPS: V galerii najdete obrázky ve větším formátu a možná i něco navíc. :)







Tento článek si můžete přečíst na webu Offroad Gateway
http://www.offroad.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=458