Offroad Gateway

Přehřívání motoru XJčka
Publikováno: Pondělí, 02.04. 2007 - 00:15:00
Téma: Technika


Nedávno se stala pro mě poměrně nezvyklá věc - jeepinka se začala přehřívat. Pravda, terén nebyl z nejlehčích a naviják se takřka nezastavil, ale stejně mě to dost překvapilo. Jeepinka se nepřehřívala ani těsně po té, co jsem o ni začal pečovat, a to v chladícím systému kolovala poměrně těžko identifikovatelná hnědá látka, která rozhodně nemohla být považována za chladící kapalinu a s vodou toho měla pramálo společného. Po zkušenostech z dob minulých, kdy se systém přehřál, protože 'odešlo' relátko spínající přídavný elektrický ventilátor, jsem vyměnil příslušné relé a považoval věc za vyřízenou. Ne tak Jeepinka.



Hřála se, potvora, dál a přídavný ventilátor se ne a ne chytit. Tak jsem se vybavil měřákem, krátkým 'zkratovacím' drátem, nožem, šroubovákem a kleštěma a šel jsem pátrat po příčině. Možností je několik a optimální postup vždycky záleží na konkrétní závadě. Neberte následující text jako návod, jak se k závadě dostat co nejrychleji, ale jako návod, jak se k závadě dostat. ;)



Nejprve jsem zkusil, jestli funguje elektrický větrák. To je poměrně jednoduchá záležitost - stačí ho napojit přímo na baterku. Mě se roztočil...



Dalším krokem byl test relátka, které jsem od začátku podezíral. Relátko je umístěno na boku motorového prostoru na straně řidiče. Originál, který tam kdysi byl, pocházel z Kanady, měl čtyři nožičky a byl zalitý do jednoho kusu. Já jsem jako náhradu sehnal relátko pětinožičkové (v patici místo je), v jedné, převážně škodovácké prodejně, kde mají spoustu dalších užitečných věcí, jako jsou stahovací objímky, zip-pásky apod. Stálo cca 40,- Kč a je rozebiratelné. Tak jsem se podíval zespodu na schema zapojení, otevřel ho a zkratnul příslušné nožičky tak, jak by je mělo teoreticky zapínat čidlo z chladiče. (Nezapomeňte otočit klíčkem, ventilátor býva zapojen tak, že při vypnutém klíčku netočí!) Relátko cvaklo a větrák se roztočil. OK, takže ani tady chyba není.



Dalším možným krokem, který ověřuje mimo jiné i funkčnost relátka, je rozpojení konektoru na drátech vedoucích k čidlu teploty vody v chladiči, které jinak spíná ventilátor automaticky, a jejich zkratování. Čidlo je namontované na chladiči na straně řidiče směrem k motoru a konektor koukává z kabelového svazku vedoucího kolem fitr-boxu. Zkratujte, prosím, konec vedoucí do kabelového svazku a dál k motoru, ne konec k čidlu! To by moc nepomohlo. ;) Když otočíte klíčkem do polohy, ve které se rozsvítí budíky, měl by se ventilátor roztočit. Mě se roztočil...



Takže jsem se dostal do situace, kdy ventilátor byl shledán funkčním, relátko také a dráty relátko ovládající také. Zbývalo tedy čidlo. Připojil jsem na něj měřák a začal jeepinku zahřívat. Odpor čidla se neměnil, a to ani při překonání kritické hranice, kdy má dát čidlo signál relátku k zapojení ventilátoru. Ještě jsem ho nevyměnil, ale z výše uvedeného je jasné, že na 99% za přehříváním jeepinky stojí vadné čidlo teploty vody v chladícím systému, které je 'nekonečně odporné', ať se děje, co se děje. Zatím jsem ho byl líný shánět a honím jeepinku s ventilátorem stále puštěným (vyzkratoval jsem konektor vedoucí od čidla), ale seženu, veměním a dám vědět.



Pozn.: Pověrám, že Jeep se přehřívá pořád, moc nevěřím. Na jeepince nikdy nebyla 'sahara' před vrtulí na klice (resp. nikdy za dobu, co se o ni starám já), viskózní spojka této vrtule je stará jak uhlí a rozhodně není zavařená, aby chladila pořád a chladič je standardní a jeho mytí většinou nechávám přírodě. Jeepinka se za těch pár let přehřála dvakrát a v obou případech neslo vinu 'vyhořelé' relátko spínající pomocný elektrický ventilátor. Nebo máte snad někdo jiné zkušenosti? ;)



luke

Tip: V galerii určitě budou větší obrázky. ;)



Tento článek si můžete přečíst na webu Offroad Gateway
http://www.offroad.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=460