Offroad Gateway

Neznalost nebo lobby - reakce
Publikováno: Pátek, 16.05. 2003 - 16:22:21
Téma: Recenze


Dostal jsem se k této recenzi o výhledu na sezónu 2003 dle ČT s tímto odstupem a přečetl si nářky publikujících. Těší mě, že ten pořad vzbudil nějaký ohlas, neboť jinak by byl k ničemu.



To, že se o novém a jediném mistrovství ČR hovoří je proto, že je v tomto ranku zatím jediné. Jestliže si COFR nebo Janáček nazve svůj pohár mistrovstvím ČR, je to to samé , jako by to uděl Standa Vopršálek z Horní Dolní, aby se stal ?MISTREM?. To, že se někdo zaštiťuje ÚAMK ještě neznamená , že organizuje mistrovství, neboť ÚAMK není národní autorita. Pokud tuto skutečnost neví pisatel recenze, jak může kritizovat neznalost u jiných?? Celý pořad byl natočen proto, aby řekl veřejnosti o nastalé změně, ne o přehledu off roadu u nás. Reakcí na tuto skutečnost bylo to, že hned vznikly další ?mistrovství?. Tomu se musím smát, neboť do té doby nikomu nechyběla.

Co je off road zatím nikdo nespecifikoval a může si pod tímto pojmem představit kdokoliv, cokoliv. Od terénních vozů, přes někdy pěkně drahé různovozy, ale taky buggy v autokrosu. Specifikovat cross country rally je jednoznačné a v mnohém od jiných druhů off roadových aktivit (expedice, autokros, trial a vůbec závody na okruhu) naprosto odlišné. Taky absolvovat jedním vozem škálu off roadových aktivit je už nereálné.

Dostat do seriálu MČR v prvním roce zástupy je nemožné a těžko přetahovat spokojené závodníky z jiných ?mistrovství ČR?. Doby Tondy Císaře jsou nenávratně pryč a nikdy se nevrátí. Příspěvky k recenzi jsou podle mého brány z hlediska osobního zájmu dopisovatele. Zkuste si uvědomit proč, je dnes tolik vozů v maratonech? I když úmrtnost na závodě v náročném terénu je 75%. Protože po několikaletém ježdění s Tondou , kde se mnohdy děly různé věci, zavanul Janáčkův svěží, nový vítr. Míla převzal hotové vozy i s posádkami a bravurně přešel od 24 hodinovky k maratónům. To byl obchodně velmi zdařilý kousek, na který Tonda neměl čím reagovat. Na Moravě jsme šli vlastní, jinou cestou směřující k ccr. Jistě si někteří vzpomenou na říjnový závod v okolí Vsetína (1996), kde nikdo nevěděl, co je to ČK?. Tak jsme se to učili až do přechodu k ccr. Přejít najednou by se nedalo, protože jezdci neměli auta, nevěděli co a jak mají dělat. Výsledkem je rozvrstvení jezdců a stájí,což lze vztáhnout všeobecně i na rally. To jsou v ccr i Slováci o mnoho vpředu co do počtu aut. Ti, co nechtěli přejít do ccr a jezdili Intercup působí dnes v maratonech a jsou spokojeni. To však obecně neznamená, že jsou horší, nebo dokonce špatní. Prostě jim ccr nevyhovuje, ale proto ještě nemusí být na ty ostatní naštvaní. Před několika lety jsem byl odpůrcem oficialit, ale změnil jsem názor po účasti na několika podnicích v zahraničí. S kým se máme srovnávat v několika domácích ?mistrovstvích? ve strojích slátaných co dům dal? Kam můžeme vyjet? Jak k nám dostat někoho ze zahraničí, mimo Mirka Kubíčka? Na tyto otázky jsem našel jednoznačnou odpověď. Podřídit se mezinárodním pravidlům, byť i s národní úlevou (TH). Pravidla ani technické podmínky pro ccr jsem nevymyslel já, jen se je snažím v našich podmínkách uvést v život. Vozy v kategorii TH budou jezdit pořád, protože je to začátek pro ty , kdo nemají peníze na speciály. Ale v Německu, Španělsku a Itálii jsou rovněž národní kategorie, tak proč ne.

TipCars cross country rally championship 2003 je tu první rok získat při nástupu do prvního závodu 13 homologovaných vozů a licencovaných jezdců, je prvním krokem k rozvoji tohoto druhu sportu. Bude to ještě dlouho trvat a já věřím, že se podaří, rozjet mistrovství na patřičné úrovni. Neboť sám vím o několika strojích připravených na testování. Dalším krokem ke zpřístupnění je tzv. Československý pohár, ve kterém mohou startovat nehomologované vozy a srovnání s těmi, co jsou už v mistrovství. A to ne proto, že jedni jsou lepší a druzí horší, ale pro podporu nástupu do této disciplíny.

Vím, že nepředělám lidi, kteří chtějí být free aby šli závodit. Rally má svůj neměnný řád a ten musí všichni zúčastnění dodržovat ? tedy i organizátoři. A to je si myslím, alfa a omega jakéhokoli závodu. Nemluvě o mezinárodních předpisech, notabene když vás ještě někdo kontroluje. Odpor k autoritám je principielně těžko přijatelný pro někoho, kdo chce zůstat volný?

Mimo oficiální mistrovství jsou a budou závody a poháry vždycky, kterých se budou zúčastňovat skupiny lidí, kterým to vyhovuje. To ovšem neznamená, že jsou méněcenní. Jsou jiní, tak ať si dělají to, co je baví. Musí ovšem počítat s tím, že je nebude tolik vidět jako pod záštitou národní autority, (se kterou má třeba ČT dohodu),nebo , že to budou muset zaplatit. Kolikrát byl vidět Intercup v ČT ? (nikdy)!

Dere se mi na mysl text písně ?..čumíme lačně na měďáky, my Gottwalovi vnuci??, když sledujeme Dakar, či Baju a potom si sedneme do trubkové hrůzy, hrajeme si na závodníky a necháme se tahat traktorem z potoka?

P.S. Kdo by se dozvěděl, kde o Martinu Macíkovi, kdyby jezdil jen maratony kolem stromu ?

Marek Chytka

Mrkněte i na komentáře, pozn. red.



Tento článek si můžete přečíst na webu Offroad Gateway
http://www.offroad.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=92